Tuesday, 26 November 2013

TUGASAN MICROSOFT ACCESS



APA ITU PANGKALAN DATA

1.  DEFINISI PANGKALAN DATA

1.1-DEFINISI 1

-Pangkalan Data ialah sekumpulan data atau maklumat mengenaisesuatu topik atau tujuan tertentu yang mempunyai hubungan  data yang tersusun dalam bentuk elektronik bagi memudahkan proses capaian oleh satu atau lebih aturcara penggunaan.-contoh : sistem rekod pelajar-menyimpan maklumat peribadi sepertinama, kad pengenalan dan lain-lain.


http://www.scribd.com/doc/24445682/Apa-Itu-Pangkalan-Data



1.2-DEFINISI 2

Pangkalan Data ditakrifkan sebagai “koleksi data yang saling berkaitan yang direka bentuk untuk memenuhi keperluan maklumat bagi sesuatu organisasi . Sistem Pengurusan Pangkalan Data (SPPD) Sistem perisian yang membolehkan pengguna mentakrif, mencipta, mengemaskini, mengurus, mencipta dan menyelenggara pangkalan data. SPPD turut mengawal capaian terhadap data dalam pangkalan data.


http://ms.wikipedia.org/wiki/Pangkalan_data

www .iptho.edu.my/..../access2007/...access

.
2.1. FUNGSI DAN KELEBIHAN

1. Penyimpanan, Capaian Dan Kemaskini
    Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan perkhidmatan seperti penyimpanan,                     capaian dan pengemaskinian data dalam pangkalan data
2. Menyediakan Katalog Percuma
   Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan suatu katalog yang mengandungi maklumat           tentang data dan katalog yang boleh dicapai oleh pengguna.
3. Menyokong Transaksi
    Transaksi adalah suatu unit kerja yang mengandungi beberapa arahan pengemaskinian terhadap data
4. Kawalan Keserentakan
   Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) memastikan pangkalan data dikemaskini dengan tepat jika        ramai pengguna mengemaskinikan pangkalan data secara serentak
5 Pemulihan Daripada Kegagalan Sistem
  Sistem Pengurusan Pangkalan Data (DBMS) menyediakan kemudahan untuk memulihkan pangkalan data     apabila berlaku kerosakan
6.Hak Kuasa
   Kemudahan ini untuk memastikan orang yang berhak sahaja dibenarkan untuk memcapai data

http://kamicikguit.blogspot.com/2012/12/kelebihan-pangkalan-data.html

 KELEBIHAN

Kelebihan menggunakan Pangkalan Data .

Maklumat yang disimpan akan lebih tersusun dan teratur dan ini akan memudahkan untuk mencapai, menambah, membuang dan mengemaskini sebarang maklumat yang ada. Sistem ini lebih selamat diguna pakai baik dari segi keselamatan nya juga.

I. Pangkalan Data dapat memudahkan pencarian maklumat, proses yang dilalui lebih cepat berbanding kaedah tradisional yang digunapakai pada masa dahulu.

II. Maklumat-maklumat penting dapat disimpan dengan lebih selamat jika berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. Sebagai contoh, kebakaran, kecurian maklumat, fail penyimpanan rosak dan sebagainya.

III. Penggunaan Pangkalan Data juga dapat menjimatkan ruang pejabat iaitu tidak perlu menyediakan ruang penyimpanan fail-fail maklumat. Dengan ruang pejabat yang lebih besar, pekerja akan merasa selesa ketika bekerja, ini secara tidak langsung dapat meningkatkan produktiviti syarikat.

IV. Penjimatan dari segi kos kertas dan penyediaan ruang penyimpanan yang berhawa dingin dan setiap maklumat yang terkini dapat dicapai dengan mudah kerana kegagalan penyampaian maklumat terkini akan memberi masalah yang besar.

V. Mengawal ulangan-elakkan pembaziran ruang storan, tenaga dan kos serta mengurangkan percanggahan data yang sama. Berkongsi data dan membenarkan ramai pengguna mencapai

maklumat yang dikehendaki dalam satu masa yang sama serta mengawal penggunaan pangkalan data kepada pengguna yang hanya diberi kebenaran.


http://rezzennross.comze.com/Assignment/PDF%20@%20ICT/apa%20itu%20pangkalan%20data.pdf
   

        

j0205462     2.2  CONTOH PENGGUNAAN SISTEM PANGKALAN DATA

*      PASARAYA                                                                      
*      Pengimbas Kod Universal produk
*      Sistem Kawalan Inventori
j0299125
*      PERPUSTAKAAN
*      Sistem Katalog Berkomputer

*      j0301252UNIVERSITI
*      Sistem Maklumat Kakitangan
*      Sistem Maklumat Pelajar

*      j0233070AGENSI PELANCONGAN
*      Sistem Tempahan Tiket


*      Sistem Tempahan Hotel

2.2.1 Pangkalan  Data di Bank

Dengan menggunakan sistem perbankan secara online. ianya dapat memudahkan urusan pengeluaran. Kemasukan duit juga dapat dilakukan dengan cepat dan menjimatkan masa.Untuk urusan checkout menggunakan Credit Card atau pun Internet Banking (sila rujuk pada maklumat jenis-jenis penerimaan pembayaran oleh Payment Gateway kami disini), ini adalah contoh sekiranya anda membayar menggunakan "CIMB Clicks". Lain-lain kaedah pembayaran adalah hampir sama dengan memilih pada bahagian pilihan jenis pembayaran yang akan diterangkan nanti.


http://www.livingactive.net.my/store/howto-nbe



2.2.2 Sistem analisa peperiksaan sekolah(SAPS)


Kegunaan utama sistem ini adalah untuk memantau prestasi peperiksaan yang dijalankan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia. Guru menggunakan sistem ini untuk mengisi markah peperiksaan. Pemantau pencapaian akademik pelajar boleh dilihat atau dipantau oleh ibu bapa, Pentadbir Sekolah, PPD ,JPN dan KPM mengikut tahap akses masing-masing.

Rujukan : 
http://www.ciklaili.com/2011/10/semakan-keputusan-peperiksaan-oleh-ibu.html
 http://sapsnkra.moe.gov.my/
SAPS Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah butang login

MICROSOFT ACCESS 
       Terdiri daripada 4 objek asas: 

 1.  Jadual (Table) – Templat untuk menyimpan data.
 2.  Borang (Form) – Komponen grafik yang memudahkan pengguna untuk memasukkan data ataupun               menampilkan data.
 3. Penyaringan maklumat / Pertanyaan (Query) - Proses pemilihan ataupun penyaringan maklumat.
 4. Laporan (Report) – Paparan data dalam bentuk bercetak. Sumber maklumatnya berasal daripada table        ataupun query

3  FUNGSI

3.3.1-TABLE

        Tabel adalah tempat untuk menyimpan data. Data yang ada di dalam tabel dapat kita manipulasi, kita lakukan operasi-operasi dasar database, kita urutkan datanya (men-sort), memperbaiki data yang telah terkumpul dan lain-lain. Jadi, fungsi dari tabel sebenarnya adalah sebagai tempat untuk menampung/menyimpan data yang kemudian dapat kita olah/proses.

3.3.2-FORM
Form digunakan untuk merepresentasikan ke user atau menerima inputan dari user data-data dalam tabel/query dalam bentuk interface grid, tombol dan lain-lain. Form dalam Access dapat dimasukkan ke dalam form lain sebagai control sub form, biasanya jika kita bekerja dalam transaksi master detail.
3.3.3-QUERY
Query berfungsi untuk menyaring dan menampilkan data dari berbagai kriteria dan urutan yang kita kehendaki.Queries membolehkan sebarang pertanyaan ke atas data di dalam pangkalan data. QBE (Query By Example) digunakan untuk memilih medan, menyusun data, memilih rekod berdasarkan syarat pada kriteria. Hasil Query boleh digunakan untuk datasheet, form dan report.

3.3.4 -REPORT
Report digunakan untuk menganalisa data, membuat pengiraan dan membuat ringkasan data, dan selalunya digunakan untuk menghasilkan dokumen bagi cetakan

Report merupakan fasilitas dalam Microsoft Access yang berfungsi untuk mencetak data dalam bentuk laporan. Dengan report, kita menjadi lebih leluasa dalam membuat laporan. Data yang digunakan untuk membuat laporan, dapat berasal dari tabel maupun query.
Cara yang mudah untuk membuat report adalah dengan Create report by using wizard.


http://modulkkpismk.blogspot.com/2012/03/mengenal-tabel-form-query-report-pada.html

http://learnaccesstogether.blogspot.com/2010/08/tutorial-5-mencipta-pangkalan-data.html


4.TUTORIAL

 4.1.TABLE (JADUAL)




Table digunakan bagi menyimpan maklumat atau data bagi sesebuah sistem pangkalan data. Seseorang pengguna boleh memapar, meminda ataupun memasukkan data menerusi penggunaan table

Contoh table pekerja
Kod Pekerja
Kad Pengenalan
Nama pekerja
Jantina
alamat
6875
711106-06-6065
Jaalludin Harun
Lelaki
Skudai
5467
660923-06-6534
Lee Ah Eng
Lelaki
Skudai
4553
550813-05-6545
Sharifah aizura Kasim
perempuan
Johor Bahru
8767
760923-04-8763
Lim Tek Lam
Lelaki
Pontian
7671
601209-07-8765
Raman Muthusamy
Lelaki
Kulai
3456
770911-09-8467
Mohd Aminuddin Saad
Lelaki
kulai
7656
720124-08-7656
Siti Aishah Hashim
perempuan
Johor Bahru

Table : Perbelanjaan



Field Name
Data Type
Kod Perbelanjaan
Autonumber
Kod Pekerja
Text
Keterangan
Text
Jumlah
Currency
Tarikh dibelanjakan
Date/time
Bayar kembali?
Yes/No
Nombor cek
Text


4.2 QUERY (PERTANYAAN)

Query membolehkan pengguna mempersembahkan sesuatu maklumat dalam bentuk yang lebih bermakna. Ia akan mencapai rekod-rekod tertentu berdasarkan keperluan untuk dipersembahkan. Ia boleh digunakan bagi menggabungkan lebih dari satu table bagi membentuk satu perhubungan yang diperlukan.

Asas pembinaan query yang ringkas:-

1.  Kembali ke database window dan aktifkan object query
2.  Tetingkap new query akan dipaparkan
3.  Klik pilihan design view dan klik OK
4.  Tetingkap show table akan muncul bagi membolehkan anda memilih table yang akan dimasukkan ke              dalam tetingkap query design
5.  Aktifkan table pekerja dan klik butang close
6.  Masukkan nopekerja , nama, alamat, jantina dengan cara dwiklik pada medan table di atas
7.  Masukkan perkataan lelaki di medan jantina bagi baris criteria.
8.  Simpan query anda dengan nama senarai pekerja lelaki

4.3FORM(BORANG)



.Form atau borong merujuk kepada tetingkap yang digunakan bagi memapar serta memasukkan sesuatu data ked ala sebuah atau lebih table. Penggunaan form menjadikan operasi ini lebih mudah dan mesra pengguna.
Untuk menghasilkan form ikuti langkah berikut:

1.      Klik pada object form pada database window
2.       Klik butang new. Tetingkap form akan dipaparkan .
3.      Pilih form wizard pada bahagian bawah tetingkap tersebut disediakan satu ruang 
         yang  membolehkan anda memilih table atau query yang akan digunakan
4.       Pilih table pekerja. Klik OK. Tetingkap Form wizard akan dipaparkan
5.      Seterusnya tetapkan medan yang ingin dimasukkan. Anda boleh menggunakan butang anak panah >              yang disediakan. Klik   butang > untuk memilih medan
6.      Klik butang next untuk arahan seterusnya. Anda perlu memilih layout yang akan dihasilkan
7.       Dalam contoh ini, pilih columnar dan klik butang next
8.      Tetingkap seterusnya ialah memilih stail borang yang ingin dihasilkan.
9.       Klik mana-mana stail yang disediakan kemudian tekan next
10.     Masukkan tajuk bagi form yang ingin dihasilkan iaitu “borang maklumat pekerja”.
11.     Klik butang finish
12.     Secara automatik form anda telah dihasilkan

4.4.REPORT(LAPORAN)




Report merujuk kepada maklumat dari table atau query yang disusun dalam format tertentu khususnya bagi tujuan cetakan. Ia juga boleh dimasukkan elemen seperti ungkapan aritmetik, jumlah rekod, label, carta dan sebagainya.Menghasilkan laporan menggunakan report wizard :-

 1.     Aktifkan database window.
 2.    Pastikan objek report diaktifkan.
 3.   Tekan ikon new bagi memulakan operasi report.
 4.    Paparan new report akan dipaparkan bagi membolehkan anda memilih kaedah penghasilan report yang         ingin digunakan.
 5.    Pilih table atau query yang akan digunakan untuk tujuan penghasilan report.Klik ok.
 6.   Tetingkap wizard akan meminta anda menetapkan medan-medan yang ingin dimasukkan ke dalam                 report.
 7.    Pilih medan yang ingin dimasukkan dengan menekan butang >
 8.    Seterusnyan tekan butang next.
 9.    Tetingkap seterusnya akan meminta anda menetapkan kumpulan atau kategori  bagaimana rekod ini               ingin dipersembahkan. Anda boleh memilihnya atau tidak (optional) . kemudian  tekan butang next
10.   Seteusnya adalah arahan untuk menetapkan susunan sesuatu rekod.seperti arahan sebelumnya, anda              boleh memilih ataupun tidak perlu.
11.   Klik butang next. Anda perlu memilih layout yang akan dihasilkan.
12.   Klik butang next,tetingkap seterusnya ialah memilih stail report yang ingin dihasilkan.
13.   Pilih mana-mana stail yang anda inginkan,kemudian klik next.
14.   Namakan laporan yang dihasilkan dengan nama “ Laporan Maklumat Pekerja”
15.  Tekan butang finish
16.  Tahniah anda telah Berjaya menghasilkan satu report.

 RUJUKAN:




KESIMPULAN












 Microsoft Access adalah aplikasi pangkalan data paling popular untuk Windows. Ianya merupakan pangkalan data sistem pengurusan dari Microsoft yang menggabungkan hubungan.Aplikasi ini  membolehkan pengguna untuk mewujudkan pangkalan data alat yang menyimpan maklumat dalam struktur yang kemas dan tersusun. Maklumat yang disimpan dalam pangkalan data  Access boleh dilayari, dicari, dan diakses dari program-program lain, termasuk perkhidmatan web. Dengan menggunakan microsoft access ini,ia memudahkan kerja - kerja seperti menyimpan data,mengemaskini data,menghasilkan laporan dan mencari data dengan kadar yang segera dapat dilakukan.



No comments:

Post a Comment